Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Novela školského zákona předpokládá i některé změny dosavadních stereotypů

Každá novela zákona je proces, který se odehrává v čase a prostoru. Právě schválená novela školského zákona nasvědčuje tomu, že tento proces zdaleka není u konce. Jistě, názory na výslednou podobu novely se mohou různit. Zákonodárci obou komor parlamentu nakonec pochopili důležitost změn a novela prošla.

Novela školského zákona např. upravuje:

  • vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami
  • přijímání do přípravných tříd základní školy pro všechny děti
  • jednotná zadání závěrečných zkoušek
  • pracovní poměr ředitelů veřejných škol
  • úkoly obcí při zajišťování podmínek plnění povinné školní docházky 
  • zákaz prodávat ve školách a školských zařízeních potraviny a nápoje[1]

A dále např. některé okruhy:

  • nově se zavede rovnocennost vysvědčení ze základní školy v zahraniční v kombinaci s osvědčením o vzdělávání v tzv. České škole bez hranic s českým „ročníkovým“ vysvědčením ze základní školy.
  • zavede se možnost nahradit výsledek třetí zkoušky profilové části maturitní zkoušky výsledkem mezinárodně uznávané jazykové zkoušky.
  • odstraní se nesystémové ztotožnění středisek výchovné péče se školskými poradenskými zařízeními atd.[2]

Zaujala mě řeč senátorky Dernerové během schvalovací procedury v senátu. Pokud by se spojení, resp. spojenectví politiky a dalších odborností více shodovalo, mohlo by se to považovat za docela prospěšné nejen politice, odbornostem, ale především občanů, jejichž životů se podobné zákonné úpravy týkají nejvíce.

Kontext projevu paní senátorky MUDr. Dernerové mj. poukazoval na problematiku jedné ze soukromých vysokých škol UJAK, která se také zabývá přípravou odborníků v oblasti speciální pedagogiky a jejíž statut nedávno výrazně a opakovaně zpochybnila Akreditační komise. Paní senátorka vyjádřila některé obavy z integrace dětí zatížených některými specifickými poruchami chování, mentálním postižením apod. s tím, že „To dítě, když vidím v ordinaci, je s těžkou mentální retardací. Oni se bojí, protože by mělo ten glejt, musí do té speciální nebo zvláštní školy, pomocné školy, tak vlastně tyto děti potom v té třídě, když tam budou zaintegrované, tak to nevidím vůbec dobře. Protože pak já tomu říkám průměrnost všude a vlastně kde budou ty chytré děti? Kde je máme? My děláme vždycky prostě velké ústupky na jednu stranu, ta druhá strana mince, ta je někde jinde. Já říkám, kde jsou ty děti, co nás jednou budou živit.“[3] I když lze vyrozumět smysl z obsahu argumentace paní senátorky, dokonce i to, že „Někteří prostě jsou nevzdělavatelní“ [4], nemyslím si, že tato novela zavede jakousi anarchii či destrukci vzdělávání a vzdělavatelnosti tím, že spojí, resp. hodlá spojovat těžké mentální retardace, včetně pohybových dysfunkcí apod. s těmi zdravými. A to ani v případě, že by se hledaly nebo dovozovaly souvislosti s tou částí senátorčina vystoupení, že by nám tu vznikla příp. armáda speciálních pedagogů, pro něž bude třeba naplnit třídy (i díky novele?), aby měli co dělat a jejich studium našlo praktické uplatnění. Znám některé odborníky, ale již nyní prakticky působící speciální pedagogy a oceňuji fakt, že vykonávají tuto profesi s nároky a v podmínkách, které často ztěžují práci pedagogů s dětmi bez handicapů, natož s nimi. Podporu větší otevřenosti k takto zatíženým dětem vidím především v tom, s čím mají zkušenosti např. v zahraničí (Velké Británii, Maďarsku apod.)[5], tzn., že společnost, zejména od těch nejmladších dětí, školáků, dá prostor a čas na utváření kontaktů a vztahů s lidmi, jejichž život je možná pro pochopení nás „zdravých“ často vzdálený, přesto nezbytný. Otázka totiž nespočívá jen v tom, „kde jsou ty děti, co nás jednou budou živit.“¸ jak poznamenává paní senátorka, ale v tom jak se naučit žít ve společnosti s těmi, kteří mohou lecčemu přiučit i nás ostatní, „zdravé“, např. porozumět „jinakosti“ světa, v němž ale nakonec žijeme všichni. K tomu často potřebujeme pochopit právě životy těch druhých.

 

[1] Srv. Poslanci schválili novelu školského zákona. MŠMT.cz [online] Dostupné: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/poslanci-schvalili-novelu-skolskeho-zakona-1 [cit. 19. 3. 2015]

[2] Tamtéž.

[3]Těsnopisecká zpráva ze 7. schůze Senátu, (2. den schůze – 19. 03. 2015).  Senát.cz [online] Dostupné:
  http://www.senat.cz/xqw/webdav/pssenat/original/75517/63481 [cit. 19. 3. 2015]

[4] Tamtéž.

[5] Podrobnosti např. na http://www.inkluze.cz/

Autor: Hana Svobodová | pátek 20.3.2015 11:08 | karma článku: 4,30 | přečteno: 376x
  • Další články autora

Hana Svobodová

Nebezpečí určovat, kdo je či není lůza, volbami neskončí. Můžeme se těšit.

V prvé řadě už nyní můžeme říci, že vesnice pro lůzu jechytlavéoznačení, protože jistě neujde pozornosti dokonce i za hranicemi Mostu a jeho okolí. A co si v předvolební době přát víc!

14.8.2018 v 15:03 | Karma: 7,82 | Přečteno: 887x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Mostecké předvolební kolbiště aneb papír unese hodně

Zřejmě nejen Most, ale i další obce a města se v tomto a pokračujícím období týdnů a měsíců stanou jakýmsi „otevřeným kolbištěm“ pro politické subjekty usilující o voličské hlasy v letošních podzimních komunálních volbách.

8.8.2018 v 16:22 | Karma: 8,07 | Přečteno: 390x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Víceletá gymnázia: rušit či nerušit?

Problém je ale poněkud složitější. Dovolím si reagovat na některé texty, debaty, s jejichž obsahem se mi podařilo v poslední době na téma víceletých gymnázií, resp. vzdělávání u nás seznámit.

13.2.2018 v 19:49 | Karma: 8,59 | Přečteno: 513x | Diskuse| Společnost

Hana Svobodová

Čapí hnízdo není Freudovým přeřeknutím, to je vizitka polistopadového vývoje u nás

Navzdory zpolitizování, causa Čapí hnízdo jasně spojená s A. Babišem a dalšími sahá do politiky, ba dokonce politiku velmi zasahuje.

11.8.2017 v 17:23 | Karma: 17,97 | Přečteno: 790x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Branná výchova, ano či ne?

Co si z tohoto předmětu pamatuji? Nemyslím si, že jsme v ní dostávali nějak výjimečné dávky o vlastenectví, neučili se o revolučních včerejšcích, a už vůbec ne o zítřcích.

10.7.2017 v 20:06 | Karma: 8,93 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

VIDEO: V Londýně hořel autobus. Hasiči požár zvládli až po více než hodině

19. května 2024  10:09

Pět hasičských vozů a třicet hasičů zasahovalo v sobotu odpoledne v Twickenhamu na jihozápadě...

Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení

19. května 2024  9:19

Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři...

Nizozemec si na zahradě postavil hrad, jeho interiér láká turisty z celého světa

19. května 2024  8:36

Šestasedmdesátiletý Nizozemec Gerry Halman si na své zahradě postavil pětipatrový hrad. V...

Poštovní známka po bagetě i voní. Francie uctila symbol gastronomie

19. května 2024  7:26

Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory....

  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 541x
Člověk s názory na svět, na nichž trpělivě pracuji a konfrontuji je s jinými. S ochotou přiznat, že se mýlím. Čtu téměř vše. Nikoliv za každou cenu se přidávám k houfu, i když to může být v daný moment výhodné. Pragmatismus však ctím jako názor i školu, která dala světu podněty, jak v něm za určitých okolností přežít.

Seznam rubrik