Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Branná výchova, ano či ne?

Co si z tohoto předmětu pamatuji? Nemyslím si, že jsme v ní dostávali nějak výjimečné dávky o vlastenectví, neučili se o revolučních včerejšcích, a už vůbec ne o zítřcích.

Jako žák kdysi základní školou povinný, tedy v době, kterou jeden z mých rodičů charakterizoval rčením, jako „dobou hlubokého míru“ si na předmět branná výchova dobře pamatuji. Co si z tohoto předmětu pamatuji? Nemyslím si, že jsme v ní dostávali nějak výjimečné dávky o vlastenectví, neučili se o revolučních včerejšcích, a už vůbec ne o zítřcích. Spíš to byla hodina, kterou jsme mívali vždy v úterý jako odpolední vyučování a po ní následovala tělesná výchova. Branná výchova probíhala za mého mládí jako přečtení (u těch protřelejších z nás převyprávění) tzv. aktuality (nejlépe z Rudého práva, deníku Rovnost, občas se objevilo Svobodné slovo či Lidová demokracie, také Zemědělské noviny) o dění domácím, zahraničním z předešlého dne (není nad aktuálnost včerejšího tisku, řeklo by se dnes, ale my jsme v té době, pravda, nebrouzdali internetem. To jen pro doplnění.). Šlo přitom o to, příslušnou zprávu z novin vystřihnout a nalepit do sešitu. Ti, zdatnější, jsme stíhali zprávu skutečně nalepit v den branné výchovy, a to navzdory jiným snaživým, kteří zase poukazovali na to, že děláme domácí úkol ve škole, a to by se nemělo. Paní učitelka nejdříve „protestovala“, poté mlčky ignorovala a nakonec se řeklo – prostě udělejte úkol. Hodiny byly jedna jako druhá. Nepanovalo žádné nadšení, ale vysvědčení mohla zhoršit i horší známka právě z branné výchovy. Proto se většina z nás učila o bojových látkách, jejich použití v té které válce, o zemích socialismu, které byly pořád v právu a těch západních, co zase v právu nebyly nikdy. Přesto jsme si mohli někteří zapamatovat, a myslím, že i tzv. pasivní příjem dění sehrál i pro ty nejvíce znuděné pozitivní roli, něco o tom, co je zlomenina, naraženina, bodnutí hmyzem a jak je při prvním kontaktu ošetřit, si přeci jen do dalších let určité poznání odnesli. Proč nepodávat tekutiny při podezření na vnitřní zranění, i když o ně postižený žádá atd. Stejně jako, že lhostejnost nás odpovědnosti nezbavuje a pomoc druhým není ztrátou času, ani projevem slabosti, ale projevem vztahu a účasti k jinému člověku, protože nikdy nevíte, kdy se sami v podobné situaci ocitneme, a pomoc budete potřebovat.

S odstupem času, přes veškerou ironii a možná i smích, budu zřejmě patřit k těm, kteří si myslí a budou myslet i dál, že předmět, jehož obsahem by bylo učení se základům zdravotní techniky a některým poznatkům o úrazech a jejich ošetření, což nás může potkat třeba právě o prázdninových pobytech a cestách na dovolenou, není vůbec od věci. Jak pomoc zavolat a umět vysvětlit charakter situace. Vzhledem k bezpečnostním rizikům, včetně teroristických je zcela určitě na místě poučení o tom, že ne každý muslim je terorista, stejně jako že ne každý terorista je muslim. Určitě to vědí i na Hradě… A že znalost rizik, stejně jako pomoc lidem v nouzi je na místě bez ohledu na jazyk a náboženství.

S ohledem také na zahraniční zkušenosti, např. z Japonska a Izraele, si dovolím tvrdit, že školy samy by měly těmto aktivitám věnovat pozornost a vybízet k organizované účasti v projektech, ale i např. vyučovacím hodinám v určitém počtu a charakteru, které by nejen žáky a studenty, ale i jejich učitele školily pro situace, kdy a jak je třeba se umět rozhodnout a to tak, aby oběť měla větší šanci než násilník, rizika se zmenšila nebo aspoň vyrovnala a panika nepřevážila, i když je tím nejelementárnějším projevem v emočně vypjatých situacích.

Přesto se přimlouvám, že slušet takto koncipovanému předmětu jistě bude lépe více než výchova k vlastenectví, např. kvalitativní hledisko o tom, jak zachránit lidský život, včetně toho svého, jak pomoci někomu, koho sice už v životě nepotkáte, ale má stejně jako vy, právo na život, komu sice třeba (zatím) nerozumíte, protože mluví jinou řečí, ale bolest vnímá podobně jako vy apod.

A snad jen poznámku, možná bychom se divili, jak by šlo na některých školách tímto přístupem vylepšit celkové klima - morální i vztahové, i když – kromě výše platů - by to zase bylo o práci.

Jenže zkuste realizovat hru, aniž byste museli pracovat (duševně či fyzicky) anebo zkuste si hrát, abyste nemuseli hnout ani pověstným prstem! A možná by se nám tak nějak zase o něco lehčeji dařilo odvolávat se třeba na Komenského „školu hrou“.

Autor: Hana Svobodová | pondělí 10.7.2017 20:06 | karma článku: 8,93 | přečteno: 301x
  • Další články autora

Hana Svobodová

Nebezpečí určovat, kdo je či není lůza, volbami neskončí. Můžeme se těšit.

V prvé řadě už nyní můžeme říci, že vesnice pro lůzu jechytlavéoznačení, protože jistě neujde pozornosti dokonce i za hranicemi Mostu a jeho okolí. A co si v předvolební době přát víc!

14.8.2018 v 15:03 | Karma: 7,82 | Přečteno: 887x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Mostecké předvolební kolbiště aneb papír unese hodně

Zřejmě nejen Most, ale i další obce a města se v tomto a pokračujícím období týdnů a měsíců stanou jakýmsi „otevřeným kolbištěm“ pro politické subjekty usilující o voličské hlasy v letošních podzimních komunálních volbách.

8.8.2018 v 16:22 | Karma: 8,07 | Přečteno: 390x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Víceletá gymnázia: rušit či nerušit?

Problém je ale poněkud složitější. Dovolím si reagovat na některé texty, debaty, s jejichž obsahem se mi podařilo v poslední době na téma víceletých gymnázií, resp. vzdělávání u nás seznámit.

13.2.2018 v 19:49 | Karma: 8,59 | Přečteno: 513x | Diskuse| Společnost

Hana Svobodová

Čapí hnízdo není Freudovým přeřeknutím, to je vizitka polistopadového vývoje u nás

Navzdory zpolitizování, causa Čapí hnízdo jasně spojená s A. Babišem a dalšími sahá do politiky, ba dokonce politiku velmi zasahuje.

11.8.2017 v 17:23 | Karma: 17,97 | Přečteno: 790x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Beze zbraně nám prý něco chybí. Se zbraní přebývá, ale rozum to není, milý pane

A pořád nejsme lepší! Pravda, můžeme se nakonec postřílet a vlastně ani nepoznat, zda je nám líp nebo hůř.

8.7.2017 v 19:48 | Karma: 8,59 | Přečteno: 474x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 541x
Člověk s názory na svět, na nichž trpělivě pracuji a konfrontuji je s jinými. S ochotou přiznat, že se mýlím. Čtu téměř vše. Nikoliv za každou cenu se přidávám k houfu, i když to může být v daný moment výhodné. Pragmatismus však ctím jako názor i školu, která dala světu podněty, jak v něm za určitých okolností přežít.

Seznam rubrik